Cüzi la yetecezza kimin?
İbn Metteveyh, et-Tezkire fî ahkâmi’l-cevâhir ve’l-a’râz adlı eserinde, kelamcıların kâinatın son parçası olarak adlandırdıkları el-cüzü’l-lezî lâ Yetecezzâ konusunu işlerken, daha önceki kelam eserlerinde yer almayan geometrik şekillere de yer vermiştir.
Tafra teorisi kimin?
Bu teori ilk olarak Hişam b. tarafından ortaya atılmış olup, Hakem tarafından kullanılmışsa da günümüzdeki şeklini Nazzam almıştır.
Nazzam hangi mezheptir?
Nazzam, Mu’tezile mezhebinin “usûl-i hamse” sistemini benimser.
Mutezile mezhebi nedir?
“İnsan eylemlerinde özgür değildir.” İslam görüşünü temsil eden Cebriye mezhebinin aksine, Mu’tezile “insanın eylemlerinde tamamen özgür olduğuna” inanır. Bu ilke kaderciliğe tamamen aykırıdır. Buna göre, insan yaptıklarından ve yapmadıklarından sorumludur; karşılığında Kıyamet Günü’nde ödüllendirilecek ve cezalandırılacaktır.
Kumun ve zuhur teorisi kime ait?
Nazzam, Kumun-zuhûr adı verilen tabiat teorisinde cismin sonsuz kere bölünebileceğini, kelamcıların araz olarak kabul ettikleri bütün özelliklerin ayrı cisimler olduğunu, sadece hareket ve sükûnun araz olduğunu ileri sürer.
Sarfe teorisi kime aittir?
Sahîb el-Murdâr’a (ö. 226/841) nisbet edilmekle birlikte hâkim görüş, Mu’tezile âlimlerinden Nazzam’ın (ö. 231/845) sistemleştirdiği Sarfe nazariyesidir.
Cevheri fert ne demek?
Bireysel töz görüşü, evrenin daha küçük parçalara bölünemeyen en küçük parçasını ifade eden kavram olarak ortaya çıkar. Evrenin temelini oluşturan bireysel töz, ikincil özelliklerden arınmış bir özelliğe sahiptir ve her an kendini yeniden yaratan tesadüfler aracılığıyla önem kazanır.
Nazzâm mutezili mi?
İbrahim Nazzam (775, 845) (tam adı İbrahim ibn Seyyar en-Nazzam) filozof ve ilahiyatçı. 775 yılında Irak’ın Basra kentinde doğdu ve 845 yılında Bağdat’ta öldü. Ebu’l-Huzeyl gibi Mutezile filozoflarının önemli ve orijinal isimlerinden biridir.
El-menzile beyne l-menzileteyn nedir?
Sözlükte “iki makam (yer, derece) arasında üçüncü bir makam” anlamına gelen el-menzile beyne’l-menzileteyn tabiri, Mu’tezile anlayışında iman ile küfür arasında yer alan Fisk makamını ifade eder.
Sarfe görüşü nedir?
Sözlükte “reddetmek, engellemek” anlamına gelen “şerfe” kökünden türeyen “şerfe” kelimesi, Kur’an’ın belagat yönünden bir benzerini meydana getirme gücünün bulunduğu, ancak kâfirlerin bu gücü kullanmalarının Allah tarafından engellendiği tezine dayanan i’câzü’l-Kur’an nazariyesini ifade eder.
Mutezile mezhebi ehli sünnet mi?
Mutezile tefsircileri tefsir tarihinde önemli bir yer işgal etmektedir, ancak Ehl-i Sünnet ile yaşanan siyasi anlaşmazlıklar nedeniyle arka planda kalmışlardır. Ancak bazı Ehl-i Sünnet alimlerinin ayetler üzerine yaptıkları yorumlar, onların görüşlerini eserlerine dahil etmeleri nedeniyle bize ulaşmıştır.
Mutezileye göre Allah nerededir?
Allah Yaratıcıdır. Bu nedenle, Tanrı zaman veya mekanla sınırlı bir şekilde ifade edilemez. Yüce Allah zamandan ve mekandan uzak olduğu için, her zaman yakın ve kullarıyla birliktedir.
En büyük mutezili kimdir?
Cahiz’e göre Basra Mu’tezilesinin en meşhur temsilcileri Ebû Ali el-Cübbâî ve oğlu Ebû Hâşim’dir. Ebû Yakûb eş-Şahham’ın talebesi olan Ebû Ali, hocasının ölümünden sonra Basra Mu’tezilesinin lideri olmuştur.
Cüzi irade kimin iradesidir?
Buna göre, cüz’i irade sadece insanlara verilmiştir; diğer yaratıkların ve meleklerin iradesi yoktur. İslam’a göre, insanın sorumluluğu, kendisine cüz’i irade verilmiş olmasından kaynaklanmaktadır. Buna göre, cüz’i irade, bir kişinin kendi eylemleriyle kaderini belirleme yeteneğidir.
Cüz-i la yetecezza ne demek?
Cüz-ü lâyetecezza, bölünemeyen veya çözülemeyen maddenin en küçük yapı taşı anlamına gelir. Şems-i Şumus, evrende “Güneşlerin Güneşi” ünvanı verilen büyük bir yıldızın adıdır.
Kumun ve zuhûr teorisi kime aittir?
Nazzam, Kumun-zuhûr adı verilen tabiat teorisinde cismin sonsuz kere bölünebileceğini, kelamcıların araz olarak kabul ettikleri bütün özelliklerin ayrı cisimler olduğunu, sadece hareket ve sükûnun araz olduğunu ileri sürer.
Mutezile mezhebinin kurucusu kimdir?
Konuya daha sistematik bir şekilde baktığımızda Mu’tezile’nin gerçek kurucusu olarak Vâsıl b. Atâ (ö. 131/748) karşımıza çıkmaktadır. Vâsıl b. Medine’de 2 Hicri 80 yılında doğmuştur. Kaynaklar Atâ’nın mevâli olduğunu ve Muhammed İbnü’l-Hanefiyye’den ders aldığını belirtmektedir. 3 Vâsıl b.